Een schoolweek in de kleuterklas

  • ​Spelend leren in de kleuterklas. In de kleuterklas doen kleuters heel wat ervaringen op.
    Ieder klasmoment en iedere ervarings­situatie draagt op haar wijze bij tot de ontwikkeling van de totale persoon.

    De belangrijkste ervaringssituaties zijn; zelfstandig spelen, explorerend beleven, ontwikkelingsondersteunend leren en ontmoeten.

     

    Zelfstandig spelen

    Hierbij ligt de nadruk op ‘vrij spel’ m.a.w. op de inbreng en de zelfstandige activiteit van het kind.

    • vrij knutselen, schilderen of boetseren
    • zelfstandig bouwen in de bouwhoek
    • zelfstandig werken met constructiemateriaal
    • zelfstandig spelen in de poppen hoek
    • zelfstandig puzzelen
    • zelfstandig spelen in de water- en zandtafel
    • spelen met wereldspelmateriaal (kleine mannetjes, diertjes, huizen, … om de wereld na te spelen) . spelen in de themahoek
    • vrij spelen zonder keuzebeperkingen

     

    Explorerend beleven

    Dit zijn klasmomenten waarin de kleuter in contact komt met iets uit zijn leefwereld om die werkelijkheid met heel zijn persoon actief te ontdekken.

    • Een actieve waarneming of beleving rond bijvoorbeeld kleine beestjes, kleuren, ballen, stemgeluiden, papier, boeken, onze boekentas, huisdieren,…
    • Een exploratie naar bijvoorbeeld de dierentuin, het park, de kinderboerderij, het bos of een speelgoedwinkel
    • Een actieve huishoudelijke activiteit zoals een cake bakken, soep maken of toastjes beleggen
    • Een verhaal spelend uitbeelden: vertellen, navertellen, stukjes uit het verhaal uitproberen, vertellen over voorkeuren, plannen maken en ze uitvoeren

     

    Ontwikkelingsondersteunend leren
    Dit zijn klasmomenten waarin vooral de leidster het verloop van de activiteit bepaalt in de richting van specifieke kennis en vaardigheden.

    • Een structurerend wiskundig moment waarin de één-één-verbinding systematische ervaringskansen krijgt
    • Een bewegingsactiviteit gericht op evenwicht, bewegingen vlot aan elkaar schakelen in de combinatie van aanlopen en springen,…
    • Het oefenen van schrijfpatronen met grootmotorische en kleinmotorische bewegingen
    • Een activiteit waarin kleuters de basistechnieken van knippen leren
    • Een kringgesprek rond het herkennen van gevoelens
    • Luisterspelletjes, rijmspelletjes, ritmespelletjes of zoekspelletjes

     

    Ontmoeten
    Dit zijn ongedwongen momenten van samenzijn.

    • het individuele onthaal van de kleuters
    • een rituele dagopening
    • een ‘mooi-ding en-kring’ waarin kleuters vertellen over hun meegebrachte spulletjes
    • een keuzemoment
    • het vieren van een jarige
    • een gezamenlijke kennismaking met het belangstellingscentrum
    • gezellig samen een koek of een stukje fruit eten
    • feest vieren
    • een gebedsmoment
    • een feestelijke afsluiting met bewegingsspelletjes
    • ieders werk bewonderen
    • een kringgesprek
    • gezellig samen zingen
    • luisteren naar een verhaal of kijken naar een poppenspel
    • een rituele dagafsluiting
    • samen aankleden en ons klaarmaken om naar huis te gaan​