Kwaliteit

  • Jozef is een vakman. Wat hij doet probeert hij op een goede manier te doen. Hij neemt de tijd om dit ook aan Jezus te leren. Toch verplicht hij tot niets en laat ruimte voor de persoonlijke groei.

    Kwaliteit:

    Samen leren in een zorgzame sfeer, met een vernieuwende open kijk waarin kinderen kunnen groeien in zelfstandigheid.

    • Zoeken naar wat kinderen kennen en kunnen.
    • Aandacht hebben voor het ‘totale’ kind (hoofd, hart, handen).
    • Interactief leren.
    • Duidelijk communiceren met ouders.
    • Intens samenwerken met de verschillende schoolparticipanten.
    • Zorgbreed werken; aandacht hebben voor diversiteit vanuit het M-decreet.
    • Doelgericht werken (plannen, uitwerken, evalueren en bijsturen) vanuit de leerplannen
    • Katholiek onderwijs Vlaanderen.
    • Vernieuwend werken.
    • Stimuleren en uitdagen.
    • Ruimte/tijd geven.
    • Reflecteren om vooruit te komen.
    • Werken vanuit een visie.
    • Verantwoordelijkheid delen.
    • Aanbieden van een onderwijsaanbod met aandacht voor de verschillende leerdomeinen met focus op leeskwaliteit en leesplezier bevorderen.
     
    Hoe maken we deze waarde concreet in onze school ?

     

  • VERNIEUWEND WERKEN
    volgen van training, opleidingen
    nascholingen, samenwerken tussen
    collega’s, gebruiken van aangepaste
    leermethodes en materialen,
    workshops fablab, talentenkaart,
    studiereizen, computerklas –
    computer – chromebooks –
    tablets in de klas.

  • LEERLINGEN
    reflecteren op eigen handelen,
    aandacht voor foutenanalyse,
    reflecteren over leerhouding,
    kindcontact,interactie
    tussen leerlingen.

  • COMMUNICATIE
    informele contacten, infomomenten
    voor ouders, oudercontact,
    kindcontact, oudervertelgesprek,
    inspraak van ouders, opendeur
    moment, info in de schoolkrant,
    overleg met ouderraad en
    vriendenkring, gimme,
    vernieuwde website, fotogallerijen,
    facebookpagina.

  • ZORG-PASSIE
    bijhouden van observatiegegevens,
    aandacht voor vaardigheden en
    attitudes, degelijke rapportering,
    kind volgsysteem, werken met een
    klasfoto, voldoende deskundigheid
    en materialen om zorgleerlingen
    te helpen, klasbesprekingen en
    overgangsbesprekingen.

  • KLAS- EN SCHOOLOMGEVING
    verzorgde klassenwanden,
    werken met computers in de klas
    of in de computerklas, samen
    zorgen voor een verzorgde
    speelplaats, schoolomgeving
    benutten in thema’s,
    digitale borden in de derde
    graad, beamers, chromebooks,
    tablets, studie uitstappen.

  • BEWAKEN
    Bijhouden van outputgegevens,
    deelname aan genormeerde
    proeven VCLB, bijsturen van
    schoolwerking vanuit bevraging
    kinderen/ouders, deelname aan de
    kangeroewedstrijd voor wiskunde en
    technologie olympiade,
    interdiocesane proeven zesde
    leerjaar, peilingonderzoeken van de
    Vlaamse overheid.

  • SAMENWERKING
    Info vanuit Vlaamse overheid /
    Katholiek onderwijs Vlaanderen,
    ouderraad, vriendenkring,
    scholengroep, scholengemeenschap.

  • STIMULEREN EN UITDAGEN
    gedifferentieerd werken, aanbieden
    van hoeken- en contractwerk,
    projectenuitwerken, pluslezen,
    werkwinkels, klas doorbrekend
    werken, coöperatieve werkvormen,
    kwartierlezen.